Drømmer du om å blogge, men er usikker på hvordan du kan tjene penger på bloggen din? Da har du kommet til riktig sted, her skal du få svarene på akkurat det spørsmålet. Men før vi starter, er det én ting du bør være klar over: det viktigste er at du har engasjement for bloggingen, og at du ikke er drevet av det å tjene penger. Da vil du nemlig mest sannsynlig mislykkes.
Finn ditt why
For å lykkes med bloggen, som er en forutsetning for å tjene penger på den må du finne din why. Dette er et mye brukt begrep i reklamebransjen, og handler om at du må vite hvorfor du brenner for det du holder på med, og hvorfor. Når du vet hva som er ditt why, er det også lettere å holde fokus og holde bloggen i riktig retning.
Lær grunnleggende økonomi
Som en blogger som tjener penger på bloggen, er det flere ting å tenke på når det kommer til økonomi. Fakturering kan være en av dem, men å fakturere som privatperson kan være vanskelig, så her kan det lønne seg å be om hjelp. Det samme gjelder revisortjenester.
Som blogger må du også være påpasselig hvordan du merker innleggene dine hvis disse er sponset. Jo flere lesere du har, jo viktigere blir dette. Men selv om du ikke har så mange lesere, så kan det hende at du får flere jo lengre bloggen lever, og derfor bør du lære deg disse reglene med en eneste gang. Da slipper du også å få Forbrukerrådet på tråden. Du har sikkert lest om hvordan de passer ekstra på bloggere, og at merker innleggene sine som annonser.
Bruk sosiale medier
Som blogger bør du bruke sosiale medier for alt det er verdt, og det skal ikke mye til for å lage en enkelt sosiale medier-strategi. Du bør først tenke på hvilke kanaler som er viktige for din blogg, og ha fokus på disse. For noen kan det være Snapchat og YouTube, for andre kan det være Instagram og Pinterest. Bare husk at du ikke trenger å ha profil på alle, du bør heller ha fokus på de som er relevante for bloggen din.
Du bør også lage en visuell profil på sosiale medier, slik at alle kjenner igjen stilen din umiddelbart. Det gjelder også for levende bilder, og ikke kun på Instagram – selv om det er spesielt viktig der.
Men hva med Facebook? Man kan selvsagt ha en Facebook-profil, men dette er ikke så viktig som før. Facebook er kanskje ikke i ferd med å dø ut, men du klarer deg helt fint uten profil der. Fokuser heller på andre sosiale kanaler for bloggen din.