Er det for sent å bli blogger?

Med tanke på at en blogger ønsker å vinne fram med sine ideer, er vi bare så vidt startet på den digitale æraen. Det er lite som tyder på at bloggeren er utdatert. Men det er ikke sikkert man skal satse på blogging på den tradisjonelle måten om man ønsker å gjøre det til et levebrød. Suksess er avhengig av så mye mer enn å legge ut noen artikler på en nettside. Bloggere må bare være enda mer fokuserte, smarte og løsningsorienterte enn generasjonen før seg.

Det er ikke for sent å bli blogger, og her skal vi se på noen grunner til det.

Mange flere plattformer

Det er mange flere plattformer i dag enn for 10-15 år siden, og dermed er det potensielle publikummet mye større. Dessuten er nesten 5 milliarder koblet opp til internett i dag, altså rundt 65% av hele jordens befolkning. Akkurat som man mottar kampanjekode nettbuss vil flere også bruke tilbudet.

Hvem skal du blogge for, hvorfor blogge i det hele tatt, og hva skal man skrive om? Dette er ting man må finne ut av før man begynner fordi dette er helt avgjørende for å lykkes. Kall det en strategi. Det er nok mange prosjekt som har blitt avbrutt av noen dagers tørke, ideer som kunne ha blitt nye pengemaskiner for verden.

Eksempler på suksess

Et eksempel er den norske artisten Leo Morrachioli. Hørt om han? Nei, helt sikkert ikke, men bare i løpet av svært kort tid har over 57 millioner sett videoene hans. Og det er fordi han har turt å gjøre det han liker aller best sammen med å blogge, nemlig å vise seg fram for hele verden med sin musikk. Det kan være smart å koble bloggen din rett opp mot Youtube med andre ord.

En blogger har noe å fortelle, men bloggeren har en baktanke. Man vil som alle andre forsøke å leve av arbeidet man legger ned. Kan hvem som helst bli suksessfulle bloggere? Ja, det tror vi, fordi det er helt opp til hver enkelt. Man må tørre å feile, man må tørre å dumme seg ut, og man må reise seg etter hvert fall. Det nytter ikke å gi opp, for da forlater man drømmen om å jobbe hjemmefra og ikke lykkes.

Et annet eksempel er Asbjørn Sandøy. Denne “kokkejævelen” (navnet på bloggen) er en restaurantør og blogger. Han knytter jobb og interesse sammen i en blogg som danker ut de fleste andre store bloggerne i landet. Med andre ord, dette er folk som har en lidenskap, de har et levd liv og de vet hva andre trenger. Har du en slik ferdighet eller egenskap, få det ut til folket.

Men du blir ikke suksessrik blogger av deg selv, her må du jobbe hardt og bruke de som kan faget godt. Først da kan man få en blogg som i det hele tatt blir funnet i mylderet av millioner av andre blogger.