Barn og mote

Voksne kan ofte føle seg presset når det gjelder å eie fine møbler, biler, klær og hus. Sosiale medier har heller ikke bidratt med å lette på presset, for det har aldri vært enklere å dele det “perfekte” øyeblikk fra hverdagen. De færreste av oss vil dele noe som ikke er bra. Barna kan også føle på presset, og debatten når det gjelder barn og moteklær er ikke ny, men fremdeles like aktuell. Hvor kommer presset blant barna fra? Når ble det viktig å gå i de dyreste klærne og skoene? Mye av ansvaret ligger hos foreldrene. Det er dem som har ansvaret om å lære opp barna sine hva som er viktig her i livet.

“Fattige går med klær fra Cubus”

Barn og motepress er et gammelt tema, men det er fortsatt like dagsaktuelt. Det er bloggeren Marianne Hennøen som har blåst ild i debatten igjen. Hun hadde overhørt at en av nabobarna hadde sagt at barn som gikk i klær fra Cubus var fattige. Temaet barneklær skaper et voldsomt engasjement på sosiale medier, og det er gjerne rundt skolestarten på høsten det kommer flest rystende overskrifter. En analyse gjort for DnB viser at hele 6 av 10 foreldre føler kjøpepresset når det gjelder å handle klær til barna, og at det er foreldre med lav inntekt som kjenner presset sterkest. Unge barn bryr seg ofte ikke om hva klær koster eller hvem som har laget dem. Det er foreldrene som skaper ideene om at folk med moteklær er bedre enn andre. Disse ideene smitter over på barna.

Å skape bedre verdier

Folk må kjøpe så mange moteplagg de bare ønsker. Problemet oppstår når man skaper ideer om at folk i moteklær er bedre enn andre, og slike ideer får store konsekvenser når man overfører dem til barna sine. Bloggeren Marianne Hennøen mener at tenåringer må ta på seg litt av ansvaret selv, men at grobunnen for kjøpepresset stammer fra foreldrene. Det er viktige at vi sår gode tanker og ideer hos barna våre, og at vi lærer dem at det ikke er navnet på genseren som forteller om personen er snill eller ikke. Kjøpepresset hadde blitt mye mindre hadde vi alle sett mer på mennesket ved siden av oss, og ikke prislappen på genseren og buksa.