Alle kan blogge!

Blogging, fra sin spede begynnelse tidlig på 2000-tallet, har eksplodert til å bli et helt univers av meninger, interesser, lidenskap og læring som dekker alle tenkelige nisjer. Å publisere tekst for femti år siden var forbeholdt de få. Det var dyrt, man traff stengte dører på veien dit og det krevde ofte både utdannelse, penger og nettverk for å få meninger på trykk. Slik har internett demokratisert meningsutvekslinger og gjort alles tanker tilgjengelig for et globalt publikum. Noen blogger for å spre kunnskap, andre for å spre meninger innenfor politikk, forskning, mote og trening, andre igjen ser på det som en inntektskilde. Med reklame og produktplassering tjener de største bloggene enorme beløp på å nevne bestemte produkter. Brenner du for noe? Kanskje kan du også både få et publikum som engasjeres i debatt, og samtidig til og med tjene penger på feste tankene på “papiret”. De fleste har en hobby. Kanskje er du over gjennomsnittet interessert i trening? Er du en gryende forfatter? Elsker du poesi, eller brenner for fotografering?

Lett å starte, men krever innsats

Å starte en blogg er enkelt. Mange nettsteder, som WordPress.com, lar deg åpne en blogg på minutter. Alt du trenger er et navn. Du kan også velge å starte en blogg på et eget domene (for eksempel. www.minblogg.no). Da kan du registrere deg via one.com og installere WordPress med et enkelt trykk, og du er i gang. Å installere et tema som bestemmer hvordan bloggen skal se ut er også enkelt. På én dag er du i gang, selv uten erfaring. Og så begynner jobben. Mange undervurderer hvor stor bloggejobben er. Den krever ikke bare at du skriver innlegg ofte (noe som i seg selv er en stor jobb), men også at du konstant jobber for å finne ut av hva som genererer trafikk (lesere), analyserer hvilke kanaler du tjener penger på, hvor du kan markedsføre bloggen din. Mange innser ikke at blogging ofte krever en fulltidsjobb, og at det kan ta lang tid – kanskje år – før du begynner å tjene penger av betydning. Det krever tålmodighet, kreativitet og systematisk jobbing, men kan være veldig givende på sikt, både økonomisk og personlig.

Hvordan vet man hva som funker?

Det er ett ord du må fokusere på: statistikk. Ved å koble bloggen din opp på Google Analytics kan du enkelt følge med på tallene. Hvor mange besøkende får du? Hvilke innlegg er mest populære? Hvor finner besøkende ut om siden din? Man må legge litt stolthet til side: kanskje har du funnet på en overskrift som du synes er både smart og vittig, men la statistikken styre – hvis ikke folk klikker på den, så fungerer den ikke. Noen føler at det hemmer kreativitet, men den tanken må du legge fra deg. Husk at du ønsker å nå ut til et størst mulig publikum med dine meninger, og de er ikke mye verd om ingen leser dem. Du behøver ikke la leserne avgjøre HVA du skriver om, men du kan la dem avgjøre HVORDAN du skriver det. Om ikke du får så mye trafikk som du håper, kanskje et ansiktsløft på designet kan hjelpe? Test alt mulig, og se hvordan statistikken responderer. Lykke til!